NOW

Zondag 22 augustus is er een eerste orienterende bijeenkomst met medebewoners in Nieuw Wongema in Hornhuizen. Start 15.00

Een eerste kennismaking waarbij ik zal uitleggen wat de achtergrond is van dit project en een verkenning van de mogelijkheden. Hoe het zich zal gaan ontwikkelen staat niet op voohand vast, maar zal zich gaandeweg gaan ontvouwen. Er is veel veranderd de laatste jaren in ons dorp en land. De rust en ruimte, de gemoedelijkheid zijn nu ineens gespreksonderwerp geworden, of beter gezegd, het was misschien een lang bewaard goed geheim wat het hier zo bijzonder maakt, dat nu herkend wordt en waar veel mensen van buiten naar verlangen. Maar wat is het nu precies wat deze plek zo bijzonder maakt, wat bindt ons met deze plek, en hoe kijken we daartegen aan?

We staan voor grote opgaves, klimaatdoelstellingen, energietransitie, biodiversiteit, verzilting, aardbeving etc. Nu wordt er nog veel beslist over, maar ligt er tegelijkertijd ook vraag naar inspraak van bewoners/ stakeholders. Maar hoe en wat er dan besproken wordt is een zaak van ons allemaal. We kunnen natuurlijk nog meer met elkaar in gesprek, maar wat als we nu eens niet beginnen met praten maar het laten zien door foto’s te maken.

Daarvoor heb ik jullie hulp nodig. Iedereen kan meedoen, jong en oud, oudgedienden en verse aanwas. Als het fotograferen een hindernis is dan kun je me inschakelen en ga ik met je op pad om vast te leggen wat je belangrijk vindt en gezien moet worden. Dat hoeft niet groots en meeslepend of zelfs maar mooi te zijn. Een jaar lang zal ik daarom observeren faciliteren en vooral ook stimuleren: een ontdekkingstocht met een lange adem. Die foto’s gaan we verzamelen op Instagram en op een website en samen bespreken, zo werken we gezamenlijk aan een soort beeldbank over dit gebied. Een inventaris door de ogen van een ander om te verbinden, verder te praten en plannen te ontwikkelen.

Three finnish scientists at Mongolians Khangai Mountains; from left to right Sakari Pälsi, G. J. Ramstedt and J. G. Granö in 1909

Hereness Project Hornhuizen

An artistic participatory project with inhabitants; farmers and villagers about perception and perspective on their immediate surroundings. Photography will be used as a tool to bring to the surface and make visible what yet remains unseen. As a meeting place where images perform as actors and help redefine and reshape the narrative and perception of place from the inside out.

Here, is a small village in the north of Groningen adjacent to the Waddenzee in the middle of agricultural land. A close-knit community of villagers and farmers, of local and non-local origin.  What is Here and how can the concepts hereness, sense of place, and genius Loci be researched and visualized through photography?  Is Here the end of the line, middle of nowhere, a place to be? How is this particular place framed and perhaps sometimes even hijacked by marketers, estate agents, and politics to sell and frame an idea of place that not necessarily concords with place reality and local perception? Research into perspective, perception, prejudice, and narratives.

What is our impact on our direct environment, in history, and the present day?  We are all stakeholders in the design of our future living environment. Can photographs be used to communicate with images before words to set off dialogue in an open and responsive manner?  Show the various perspectives and find perhaps unexpected correspondences by selecting and talking about images. Landscape and place are intrinsically dynamic but nowadays these changes gain momentum as major transformations concerning agriculture, biodiversity, and climate change are pressing matters that can no longer be ignored. We need to talk about our role in this change, discuss what needs to be preserved and have a say in future plans and help shape it.

This proposal is part of a larger research into the identity of place and landscape of North Groningen. Wherein I will work with the theories of architectural historian Norberg Schultz and human geographer Yi Fu Tuan as travel companions. Preliminary artistic outcomes will feed this project and will be used to start a visual discussion with my fellow inhabitants. As a printmaker and photographer, teacher, and researcher I have been studying my surroundings for over 20 years and have a certain view of what is Here, in the landscape. Are my findings shared, or not, do my fellow inhabitants perceive it perhaps quite differently? What are the characteristics that define this landscape and what categories can be formed to catalogue this?

 “Place is a center of meaning constructed by experience. Place is known not only through the eyes and mind but also through the more passive and direct modes of experience, which resist objectification. To know a place fully means both to understand it in an abstract way and to know it as one person” Yi Fu Tuan argues. To understand what is behind a place’s identity, Norberg-Schulz tries to identify what are the concrete features of places. A place’s structure and character on various scale-levels are analysed through Vesaas’s concepts of earth, heaven, and horizon. All these aspects affect how we experience a place. This phenomenological approach means that a place’s qualitative, hence not measurable, aspects must be considered. According to Norberg-Schulz’s one must be open to a place’s identity to protect it when intervening.

Photography and printmaking will be used as a research instrument, to see, find, frame, and decide. As well as a tool to visualize what is seen and experienced and to be able to share and look through the eyes of another. It will operate as a common ground and visual departure for conversations, and as an artistic medium to identify how the concepts come into play here.

Working process: Fieldwork and studio work in artistic practice. Weekly work sessions with participants, making, gathering, discussions, and workshops on photography as a tool and a language. Series of workshops for collaborative data collecting with photography. Saturday sessions of meetups, scanning sessions of historical material, workshops for adults and children, and project talks. 

Keywords/sentences: Hereness, The future of North Groningen, Genius Loci, Makeable landscape, Sense of place, Palimpsest


Non toxic printmaking

As a printmaker and teacher I am adament about the importance for a green non toxic printmaking as is Marnix Everaerts in his call below. It remains urgent as many printmaking facilties are still sett in their toxic ways. I have written a research proposal to study and set up a non toxic research centre in Groningen. The proposal can be read here – click on the file below.

“In this meeting, we will not only focus on practical issues but we will also cover the more theoretical. Often forgotten, discussion can change the way one thinks. Safer and more sustainable printmaking goes far beyond new techniques and material, it‘s also having an impact on the way we think about the nature of printmaking. Is ‘non-toxic’ printmaking opposing traditional ways of working? Why is there so much opposition? Is this ‘green way’ as ‘green’ as it pretends to be? Should ‘non-toxic’ be the way printmaking is taught in schools, studios, and residencies…


1-06-2017 Vanmiddag was de opening  van de tentoonstelling OFFLINE  in Galerie Gewaagd in Hornhuizen. De tentoonstelling loopt tot zondag 9 juli.

Na hun studie aan de Master Kunsteducatie Groningen besluiten vijf kunstenaars te blijven samenwerken. OFFLINE is hun gezamenlijke expositie die laat zien hoe zij kunst maken met onderzoeken verbinden en hoe ze hier mee verder gaan.

Colien Langerwerf: Performatieve kunst

Rozemarijn Nelum Thushari Tromp: Animatie

Sanne Oorebeek: Lijn in pen en grafiek

Wigbert Schulte: De kunst van het ontmoeten; een liederlijke ervaring.

Pol Taverne: Grafiek


pol-taverne-wolken-2-droge-naald
pol-taverne-wolken-1-droge-naald

Nieuw werk gemaakt voor Blauwdruk. Wolkenbildern. Het is ingewikkled om te maken, de wolken in spiegelbeeld zijn, ook met behulp van een spiegel erg moeilijk te zien. Mijn oog verdwaald maar het is spannend, het gaat verder waar ik gebleven ben met het Rembrandt Experiment voor mijn afstuderen. Ik heb een nieuw ritme van werken een andere blik en ergens geloof zelfs iets van rust gekregen. Nu alleen nog meer tijd vrijmaken om te werken!


10-10
Net terug van de kunstbeurs Art THeHaque. Hier stonden we met de tentoonstelling BLauwdruk met leden van de VOG, de vereniging van orginel grafiek. Alle kleuren blauw in een vast formaat van 50 x 50 gaf een prachtige doorsnede van grafische kunst. Heel veel enthousiaste reacties van zowel bezoekers als standhouders.

logo-blauwdruk-klein

eindonderzoek

15-september
IK BEN CUM LAUDE AFGESTUDEERD AAN DE MASTER KUNSTEDUCATIE GRONINGEN!! Je kunt mijn thesis intergraal downloaden onder A/R/T. Heb je nog vragen of opmerkingen dan kun je me altijd benaderen via het contact formulier. Ik geef graag tekst en uitleg over zowel de methode die ik gebruikt heb, A/R/Tography als over de inhoud:

Wat gebeurt er als je kunstgeschiedenis gebruikt als leermeester om zelf kunst maken?
Deze vraag vormde een begin waar vanuit mijn onderzoek met A/r/tography zich verder ontwikkelde op drie sporen als een rhizoom. A/r/tography is een vorm van educatief-artistiek onderzoek die de praktijken van de kunstenaar/ de onderzoeker /de docent als bron van kennis beschouwt en met elkaar verbindt.

Op A/R/T kun je de prenten zien die ik binnen dit onderzoek gemaakt hebt zien.


september 2016

Met de groep MKE2014-2016 hebben we een middag georgainseerd waarin we ons onderzoek, afgerond of niet, presenteerden aan geinteresserden, werkweld en familie. Een geweldige dag om vrijuit uit te wisselen, te laten zien en heel veel reacties terug te krijgen. Tussendoor eten met docenten en s ‘avonds was de uitreiking in kleine kring. Een fantastische dag, bedankt allemaal!

ecole_6_07_def2
ecole_6_07_def1

Hele slechte timing, mijn thesis is eindelijk af en ingeleverd maar mijn site is gecrasht na een mislukt update.

Alle afbeeldingen zijn weg en de functionaliteit heeft het begeven. Ik ben er mee bezig, en hoop het zo snel mogelijk weer aan de praat te krijgen, een nieuw thema maar het kost nog even werk,

wordt vervolgt…


1. 77 x 100 cm 2014

augustus 2014
Eindelijk weer aan het werk. Een fantastische zomer, de tijd om te kijken en te maken. Het land verandert zo snel nu.


40 x 60 cm 2012

Juni 2014.
Een jaar niet in mijn atelier gewerkt. Geen beschikbare ruimte, al mijn focus was gericht op mijn afstuderen. Mijn laatste werk hangt nog steeds te wachten op een antwoord aan de muur in mijn atelier. De kleinere platen zijn soms een voorschets van een grote, maar niet eenvoudiger om te maken. De prent hierboven is 40 x 59 cm. Het evenwicht en de ruimte tussen armbeweging en plaat is bij kleine platen minder makkelijk. Nu is hij goed, de kleur en het beeld zijn in evenwicht. Ik heb er twee gedrukt.

Het is geweldig om weer op Academie Minerva rond te lopen, alle werkplaatsen weer te kunnen gebruiken. Contact met studenten, docenten en werkplaatsassisten. Goed om je weer te meten aan waar je vandaan komt.

In september start ik met de Master Kunstseducatie aan de Hanze en de NHL. Ik ben zeer benieuwd. Ik richt me op het profesionaliseren van zowel mijn docentschap als mijn kunstenaarschap.


Make a move 2013 Bagagehal Amsterdam. Samen met de nieuwe lichting , de nieuwe leden van de Vereniging voor Orginele Grafiek 2013.

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

logo-blauwdruk-klein

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save