ARTIST

ARTIST

Artist

De data die ik nodig heb voor dit onderzoek verzamel ik  door mijn eigen werkwijze, waarbij ik Rembrandt als leermeester gebruik, te documenteren en te analyseren. Dat ga ik doen door een deel van Rembrandt’s prenten uit te vergroten en te kopiëren om zo zijn arceerstijl te onderzoeken en gebruik van licht en donker te analyseren. Ik ga naar de tentoonstelling in het Rembrandthuis om zijn papierkeuze te zien en naar het Rijks Prenten Kabinet om zijn etsten van dichtbij te zien. Tegelijkertijd start ik met een analyse van mijn eigen werk door een soort nulpunt te maken waar vanuit ik vertrek. Ik ga eerst aan het werk met de grote prent van 2014 maar begin ook met nieuwe prenten, misschien zelfs wel kleine platen met zachte etsgrond. Ik laat dit eerst open.

blauw-wad-klein-web graan-klein-web gras-klein-web wadpaaltjes-klein-web

 

 

 

 

Het onderzoek is begonnen de eerste serie kleine prenten is klaar. Van een nulpunt maken is het niet gekomen. Dit zijn de eerste drukken. ik werk nu verder in de platen en langzaamaan ontstaan er steeds meer nieuwe platen. Het is veel meer confronterend dan ik dacht om met een leermeester te werken. Ik leer veel, ontdek een nieuwe wereld in lijnen. Ik zoek naar nieuwe manieren om de luchten weer te geven in lijn en in evenwicht met de aarde. ik druk nog steeds in één kleur en maak constant kleine wijzigingen in de plaat. Het kleine formaat, +_ 33 x 33 cm was eerst onwerkelijk klein om mee te werken maar hoe meer ik werk met lijn hoe meer vertrouwd ik ook raak met het formaat. Het is even zoeken, ik werk zo regelmatig mogelijk door en prober een ritme te vinden tussen bestuderen en toepassen in mijn eigen werk.